שרות מהלב בחינוך

כתבה: בטי זמיר חנוכי

אף אחד לא בוחר במקצוע ההוראה במקרה, מקצוע ההוראה בוחר אותך! הוראה היא שליחות, הרבה בזכות היכולת שלך כמורה לעצב את הדור הבא. בחירה זו מאוד מתחברת לתפיסה של היוגה שמדברת על דהרמה (ייעוד). 

 

על פי הפילוסופיה של היוגה, היעוד שלנו נגזר מהתכונות ומהתפקיד שלנו בהתאם לחוזקות שלנו, לכישורים המולדים שלנו. קיבלנו כישרים, כדי שנוציא אותם מהכוח לפועל, כדי שנביא לביטוי את הייחודיות שלנו. מטרת העל היעוד הגבוה של הנשמה היא לתת שירות. לפי התפיסה הזו כולנו חלק ממשהו יותר גדול ולכן לכל אחד תפקיד בפאזל הגדול והוא לתת שירות עפ"י הכישורים שלנו. שירות טוב הוא בעצם כל נתינה איכותית שבאה מכוונה של אהבה, שבאה מתוך שמחת העשייה והיצירה. כאשר אדם אוהב את העבודה שלו כאשר אדם ישתמש בחוזקות שלו יש סיכוי שהוא ייתן שירות יותר טוב.

 

שירות עפ"י הדהרמה הוא שירות מכל הלב ובאהבה לעשות את הדברים מתוך רצון לתת ולא עבור התמורה... ולעשות את הדברים בדרך הייחודית לנו. יש אדם שטוב בהקשבה, יש בעל אינטואיציות, יש את זה ששואף לסדר ולארגן. תשתמשו בזה במקום העבודה, אל תנסו להיות כמו אחרים ואל תצפו מאחרים להיות כמוכם. כולנו שונים זה מזה ,אבל לכל אחד יש משהו לתת בכישרון תנו אותו! וזה בעצם היעוד. מתוך הנתינה הזו גם תקבלו בחזרה הערכה, כבוד ותשומת לב. אתם אלו שמזרימים את האנרגיה ע"י הנתינה שלכם, אתם אלו שמשפיעים על המעגל הזה של לתת ולקבל. 

 

שירות באהבה- מקטין את המקום האגוצנטי שיש בכולנו המקום שרוצה לקבל, שרוצה תמורה. האגו שלנו הוא מקור הסבל שלנו לפי תפיסת היוגה.. בזמן שאהבה ומתן שירות הוא מקור האושר האמיתי שממלא ומספק לאורך זמן את הנשמה. נתינה כזו ממלאה ולא מרוקנת. כולנו מכירים את המקום של לתת משהו איכותי למי שצריך, תחושת סיפוק אדירה שממלאה וגורמת לנו לרצות לתת עוד.

 

איך נותנים שירות באהבה? מה זה לעבוד בתדר של הלב?

 

ראשית, חשוב להיות קשוב ו"ללמוד את הילד"

ללמוד מה הוא אוהב.  לשם כך נדרשת הקשבה שקטה, תודעה ערה ובהירה שמאפשרת לי לשים את עצמי לרגע בצד ולהיות בהקשבה. תודעה ערה ושקטה הוא משהו שמתרגלים במדיטציה ולכן מומלץ לתרגל מידי יום כמה דקות של שקט וחיבור.  לפעמים הילד צריך רק לספר את מה שעל ליבו (? מה משמח אותו? מה מטריד אותו?): אנחנו קוראים להקשבה זו הכלה ללא שיפוט. לפעמים הוא צריך רק אמפטיה, שיראו אותו, שיזכרו את העדפות האישיות שלו (מה המשחק האהוב עליו, במה הוא טוב, מי החברים שלו?)

 

כדי לדעת מה העדפות של הילד: אני ממליצה לשאול ולא להניח הנחות!

לפעמים אנחנו מתאמצים יותר מידי סתם... אני תמיד ממליצה לשאול ולברר ולבוא פתוחים ולזכור ולתעד את העדפות של הילד כי הביטוי הכי עמוק של אהבה זה שרואים אותך שאכפת ממך בדברים הקטנים. תשומת לב כמו לזכור יום הולדת לזכור במה הוא טוב (אמנות, ספורט, לסדר...) ולהגיב זהו שירות ברמה אחרת שיוצר חיבור רגשי עמוק עם הילד, תחושת אמון וקירבה.

 

ולסיום,

שירות טוב הוא שירות שבא מתוך שמחה, מתוך רוגע ולכן כדי לתת שירות טוב כדאי גם לתת שירות לעצמך להשקיע בעצמך, בבריאות שלך. במנוחה נכונה ואוכל טוב ואז גם השירות שלך יהיה טוב יותר!