בין רוח וחומר

חיבור גוף נפש וערכי היוגה

פירוש המילה יוגה - חיבור איחוד מיזוג גוף נפש נשמה ואז גם מתקיים חיבור לכוח עליון. 

יוגה היא דרך שמכוונת להגשמה ע"י מימוש היכולות שלנו בצורה מייטבית על מנת להרחיב את מעגלי האהבה בעולם  

 

מה קורה כשאין איחוד עם הגוף? השמנת יתר,עישון, התמכרויות, סמים, מחלות פיזית כתוצאה מניוון וחוסר פעילות גופנית, עצירת נשימה שגורמת מחלות כמו מיגרנה, בעיות עיכול וכד'

מה קורה כשאין איחוד עם הנפש (רגשות, מחשבות)? הדחקה של רגשות, חוסר קבלה עצמית מחלות הנובעות מלחץ, מתח, עייפות, הזנחה רגשית, הרס עצמי, כעסים, תסכול, חוסר אונים פגיעה במערכות יחסים (הורות, זוגיות, בעבודה וכד' ) 

מה קורה כשאין חיבור לנשמה? תחושת חוסר משמעות בעולם, רייקנות, התמכרויות לתאוות כמו אוכל, מין, עבודה, ברמה החברתית – עוני, פשע, שחיתות, אי לקיחת אחריות וכד'.

 

הדרך אל האושר (שלמות)  עפ"י פאטנג'לי- "עשה טוב, המנע מרע ושמור על תודעה שקטה".

 

היוגה היא הוליסטית חיזוק הגוף תורם לנפש מאוזנת, מצד שני נפש מאוזנת דואגת לגוף בריא. 

תירגול יוגה כפעילות פיזית וגם בחיים במערכות יחסים מנחה למודעות, התבוננות שקטה, עשייה מתוך בחירה, איזון בין לתת לבין לקבל, פיתוח ביטחון עצמי ואהבה על מנת להגדיל את יכולת הנתינה, והתמודות עם האגו שמנחה לעצלות או עשיית יתר. 

"לוחם רוחני" ע"י היוגה עולם החומר הוא כמו גהנום, רצוף בקשיים חומריים ודורש התמודדות בכל התחומים כמו פרנסה ומערכות יחסים.

הלוחם הרוחני לוקח אחריות על המצב ומתרגל לעשות את הכי טוב כמיטב יכולתו בדרך רוחנית של חיבור, הקשבה, אהבה, גבולות ואיזון. 

הדגש הוא על תהליך התירגול והבתמדה והתפתחות כל פעם בעוד שלב. 

אשטנגה יוגה- שמונת השלבים של יוגה או שמונת איברי יוגה עפ"י פאטנג'לי (סוטרות של פאטנג'לי) הם:

  1. סייגים חיצוניים (יאמות)
  2. סייגים פנימיים (ניאמות)
  3. תנוחות (אסנות) המוכרות כ"יוגה" במערב
  4. שליטה בנשימה (פרניאמה)
  5. התכנסות החושים (פרטיהארה)
  6. ריכוז (דהרנה)
  7. מדיטציה (דהינה)
  8. התבוננות מתוך מדיטציה עמוקה (סמדהי).

1-2 יאמות וניאמות דוגמאות

Ahimsa -אהימסה אי פגיעה / אי אלימות- כלפי כל היצורים החיים וכלפי עצמנו, במחשבות, במילים ובפעולות. היוגה מנחה לאי פגיעה בבעלי חיים (טבעונות), כל מצב של ביקורת, רגשום אשם, השוואות ותחרות לא בונה, התכחשות למציאות היא בגדר אלימות. מהטמה גאנדי יישם אאימסה כדרך חיים אישית ופוליטית. אי אלימות תשרור כאשר נהיה מודעים לפחדים שלנו, וכך נפתח אהבה ללא תנאי בבריאה 

סאנטושה- תירגול של שביעות רצון והכרת תודה ממה שיש לך, מיקוד ביש במקום באין, בחיובי במקום בחוסר . "איזהו המאושר, השמח בחלקו".

טאפאס-התמודדות והתמדה, היצמדות לתירגול בניגוד לחוויה אגוצנטרית של כניעה לתשוקות ולרגשות כמו עצלות, פחד, בושה, ורדיפה אחרי עונג זמני.

 

3. Asana- אסאנה - תרגול תנוחות היוגה (מה שמוכר במערב כיוגה)

מטרת האסאנות (תנוחות פיזיות) היא לתרום לגוף פיזי חזק, יציב ונקי מרעלים ומתחים. ביוגה עובדים על חיזוק, שיווי משקל, גמישות של שרירים ושל השלד, שיפור פעילות של הבלוטות ועוד. כאשר מתרגלים את תנוחות היוגה, אנו יוצרים חיוניות, בריאות, איזון והרמוניה,הכושר הגופני גדל ואיתו הלב, המתחים שמצטברים בגוף מתפזרים, מה שמוביל לרוגע ולמצב מנטלי שליו. ההתייחסות לגוף היא ככלי המכיל את התודעה. כאשר הכלי נקי, פתוח ורחב כך גם התודעה תשכון בו באופן מודע וללא הסחות. התפיסה היא של גוף בריא שיהיה ראוי להכיל את היהלום, (נשמה) וגם ביטוי שלה. גוף בריא מאפשר הגשמת היעוד הפיזי ושל הנשמה ומאפשר לשבת במדיטציה ללא כאבים. תחזוקה של גוף בריא אומר להשתמש במתנה שקיבלת מאלוהים על מנת להגשים את עצמך להתמודד עם קשיים בעולם החומר. להתפרנס, לגדל ילדים בסיפוק והרמוניה דורשים בריאות פיזית, להיות בריא, ערני, רגוע .

 

Pranayama4 - פראנאימה - שליטה באנרגיית החיים, שליטה בנשימה

פאטנג'לי אמר "מי ששולט בנשימה שולט בתודעה, ומי ששולט בתודעה שולט על חייו". הפראנה היא אנרגיית החיים. שליטה בנשימה ע"י תרגילים שונים ובטכניקות שונות משפיעים פיזית על כל איברי הגוף טונוס השרירים והעצמות ומערכת העצבים. תרגילי הנשימה משחררים מתחים ופחדים, משפרים את הריכוז, מזרימים חמצן למוח וכך מעוררים את המוח ואת הגוף. התודעה מתבהרת ונעשית שלווה ורגועה. מבחינה רגשית ורוחנית ללמוד לנשום אומר לתרגל התמלאות כדרך חיים בכל הטוב שיש ביקום (בחינם), ולהסכים לשחרר את כל מה שמיותר ברמה הפיזית והרגשית. בתרגול יוגה ובמיוחד בזרם הויניאסה – מתרגלים תנועה בתוך הנשימה כדרך חיים.

 

5. Pratyahara – פרטיההרה  כינוס החושים פנימה

החושים מושכים אותנו החוצה לעולם החומרי, החיצוני, האשלייתי. כינוס החושים משמעו לנתב נכון את החושים (תודעה) כך שהם לא ישלטו בנו, אלא אנו נשלוט בהם ונתעלה מעליהם. אין הכוונה לדכא את החושים, אלא להפך להכיר לפרטים בלי להיות מופעל, להבין את הסחות הדעת שהם יוצרים, ללמוד מהן, ולנתב אותם למקום הנכון. לדוגמא להתבונן על המחשבות (לא להתנגד ולא להיאחז) מרכך את האחיזה וההזדהות, להתבונן על הרגשות השליליים מאפשר להם להשתחרר ולאגו להתמוסס מתוך פרספקטיבה של המתבונן (אני מכילה כעס במקום אני אדם כעסן). כאשר היוגי מצליח לשלוט בחושיו, הוא מוצא את ה"אני הפנימי" שלו, אשר אינו מוסח מהעולם החיצוני הנשלט ע"י החושים, וכך סולל לעצמו את הדרך לגילוי האמת. ביטוי נוסף הוא תירגול נוכחות בגוף הפיזי בכל החושים כמו צלילים (דופק, נשימה, צלילים מחוץ לגוף) , ותחושתי – טמפרטורה, מגע בעור, מתח בגוף, מודעות לקסם לבריאות ולאושר שקיים בכל רגע בגוף שלך בעצם היותך חי ומחזק את האהבה לעצמך.

השלבים הבאים הם דרגות שונות של מדיטציה עד למצב של יוגה איחוד מושלם (סמהדי)

 

6. Dharna- ריכוז

זהו השלב השני של המדיטציה. הרגע שבו נוצר ריכוז ומיקוד בכל רמות החוויה בתרגול. התודעה שומרת את התבוננותה למקור החדש שעליו התאמנה.לדוגמא התמקדות בנשימה. בשלב הראשון של המדיטציה על המתרגל לשמור את הקשב ותשומת הלב באוויר שנכנס ויוצא בגופו, עליו לעבור תהליך של הגבלת המחשבות והגבלת התגובות לגירויים חיצוניים. בשלב השני הוא כבר חווה זאת, הוא שומר את הקשב בנשימה וגירויים חיצוניים כמו קולות ומראות או מחשבות אחרות לא משפיעים עליו ברגע הנוכחי.

 

Dyana7 – דייהנה מדיטציה

השלב השלישי של המדיטציה. התודעה מתבוננת בנושא בו התמקדה,בשלב הזה דבר אינו מפריע ולא נוצרת תגובה בכל רמה שהיא. יש שקט רב קבלה ונוכחות מלאה מהנושא בו מתרכזים. שלב זה מזמין תובנות רבות וחיבור למודעות עליונה.להבדיל מששת השלבים הקודמים, בשלב גבוה זה הדיאנה הוא מצב תודעתי ולא טכניקה.

 

8. Samadhi – סמהדי איחוד, מצב תודעה עילאי, אחדות עם אלוהים

איחוד שמעבר לזמן ולמרחב. סוף המסע בדרך היוגה. קיימת חווית מודעות, שמחה, אמת ואהבה ללא גבולות עד כי מילים אינן יכולות לתאר זאת. אין יחסי דואליות בין היודע לבין הידע, אלא קיים מיזוג ואיחוד מוחלטים. "כאשר נעלמת המודעות לסובייקט ולאובייקט, ונשארת רק המשמעות, מגיעים למצב של סמדהי - התמזגות ההכרה במהותו של נושא המדיטציה. שום דבר אינו קיים פרט למודעות הטהורה הזאת" (סוואמי וישנו דיווננדה, ).

לסיכום תירגול יוגה הוא בכל תחומי החיים, גם בהקשר הפיזי, הרגשי, המנטרלי, בשמירה על הבריאות, בטיפוח מערכות יחסים ובהקשר התעסוקתי ע"י מציאת החיבור הטבעי לתחום עיסוק שבו תוכל לתרום ולהגשים מתוך אהבה ולא מתוך מאמץ או כפייה. חשוב לציין שהיוגה מנחה לעבודה עם מורה או מטפל שיעזור לך ליצור מסגרת ותהליך שבו תתרחש התקדמות. 

 

 

 

בטי חנוכי זמיר

מאמנת אישית בתחום הקריירה והמשפחתי ומנחת סדנאות